Zaloguj / Zarejestruj

Poszetka: John Collier – Lady Godiva

129,00 

Wymiary: 40cm x 40cm

Materiał: 100% jedwab

Kraj produkcji: Włochy

Poszetka z najlepszej jakości jedwabiu, wykonana w całości we włoskiej manufakturze. Dzięki większemu rozmiarowi (kwadrat o boku około 40 centymetrów wobec standardowych 33 centymetrów) idealnie wypełnia brustaszę i utrzymuje nadaną jej pozycję przez cały czas noszenia marynarki. Jedwabne poszetki, obok lub zamiast dobranego krawata, to element nadający unikalność i charakter każdej stylizacji. Użyczają koloru, są detalem przyciągającym wzrok, eksponują nastrój osoby noszącej. Poszetki są ostatnim i często niezbędnym sznytem, który pozwala na zaprezentowanie się od najlepszej strony.

Zdjęcie produktu w pełnej rozdzielczości: KLIK

Pozwól sztuce, aby Cię wyrażała!

15 w magazynie

Kategoria:
Tagi: , , , , ,
Podziel się tym na:

Opis

Nadruk na jedwabiu przedstawia fragment obrazu Lady Godiva, autorstwa Johna Colliera – znanego portrecisty, neoklasycystycznego malarza i pisarza brytyjskiego pochodzenia, związanego z Prerafaelitami. Godiva, zgodnie z XIII-wieczną legendą, była żoną saksońskiego hrabiego, lorda Coventry. Jedenasty wiek, bo w tym czasie Lady Godiva żyła, był trudnym okresem dla mieszkańców Coventry, którzy cierpieli z powodu wysokich podatków. Bohaterka legendy, widząc rozpacz i biedę panującą w hrabstwie, poprosiła swojego męża o obniżenie danin. Hrabia zgodził się, jednak podstawił jeden warunek: Godiva miała wsiąść na konia i objechać miasto, w którym mieściła się siedziba lorda. Nie to było jednak trudnością – kobieta miała tego dokonać będąc całkowicie nagą, okrytą jedynie w swoje włosy. Lord wiedział, że jego żona jest kobietą wstydliwą, nie spodziewał się jednak, że tak bardzo się poświęci i żądanie to spełni. Lady Godiva zobowiązała mieszkańców, aby w chwili próby pozostali w domach, a we wskazanym terminie objechała konno całe miasto. Hrabia spełnił swoją obietnicę, a cała historia zakończyłaby się dobrze, gdyby nie jeden człowiek. Tom Podglądacz, nie mogąc pohamować pragnienia, spojrzał na żonę lorda. Przez dziurkę od klucza zobaczył przepiękną kobietę, która, odziana jedynie w długie włosy, ukradkiem przemieszczała się ulicami miasta. Lord kazał go oślepić, co miało być karą za niezastosowanie się do polecenia i zbrukanie godności jego żony. Niektóre podania stanowią, że legenda mogła zostać przeinaczona przez romantyczną wizję, a hrabia, widząc determinację żony, kazał jej ubrać choć minimalne okrycie, które dzisiaj mogłaby zostać uznane za bieliznę, choć w XI wieku utożsamiane było z całkowitą nagością. Inna wersja wydarzeń przedstawia nagość jako brak biżuterii, symbolizującej status społeczny Lady Godivy, choć jest to podanie najczęściej dementowane.

 

Obraz przedstawia bardzo ciekawe połączenie: neoklasycystyczna forma i romantyczna wizja legendy. Neoklasycyzm, jako opozycja dla impresjonistycznych wzorców, porzucających regularną, prostą i harmonijną formę, był powrotem do wartości i ideałów charakterystycznych dla renesansu, czego przejawem było twórcze wykorzystanie mitów i symboli. Koncepcja i symbolika, które przyjął Collier przy tworzeniu tego dzieła, w pewnym sensie romantyczne są, choć zdecydowanie nie jest to nurt przewodni tego obrazu – zawstydzona Godiva, nieśmiało zasłaniająca się długimi, rudymi włosami, siedzi na pięknie ozdobionym i dumnym koniu królewskim. Jej nagie, kobiece, idealnie proporcjonalne, wręcz mimetyczne, czyste i niewinne ciało kontrastuje z dostojnym i pewnym krokiem strojnie odzianego konia. Symbolikę potęguje nieśmiały sposób, w jaki Godiva trzyma lejce, oraz wzrok skierowany w ziemię, aby tylko nie natknąć się na żadne spojrzenie. Kobiecość, piękno i niewinność są tutaj wystawione na próbę, Godiva poświęca się, aby zapewnić mieszkańcom Coventry godziwe warunki życia. Wcale nie musi tego robić, jej odzienie (a w zasadzie jego brak) nie przystaje do pięknie zdobionego siodła lordowskiego konia, które unaocznia zamożność i wyższość władz hrabstwa. Bohaterka legendy porzuca swoją wyższość, aby pomóc mieszkańcom, jej postawa przedstawia poświecenie, wrażliwość na trudny los innych ludzi – jej ciało jest obdarte ze znaków charakterystycznych dla wyższych warstw społecznych. Na ciele hrabiny widać próbę rozluźnienia oraz poddanie się przebiegowi wydarzeń, które mogą być mylnie interpretowane jako zrezygnowanie. Artysta zastosował tu ciekawy zabieg: mimo pięknie ozdobionego konia to Godiva jest w centralnym punkcie obrazu, od razu zwraca na siebie uwagę, mimo niewinności i nagości. Jej dobroć tryumfuje, mimo wystawienia na wielką próbę. Wyraźnie odstaje od reszty otoczenia, co potęgują statyczne budynki, będące tłem dla wydarzeń. Jedynie po pięknych, rudych włosach, pasujących do królewskiej kolorystyki siodła, można poznać zarówno pozycję hrabiny, jak ją samą – są one elementem łączącym Godivę z królewskim światem. Jaka szkoda, że w tej sytuacji służą do okrycia wstydu.

 

Ten olejny obraz, o wymiarach 142,2 na 183 centymetrów, można podziwiać w Herbert Art Gallery and Museum w Coventry.

Brand

BelleArt

BelleArt to polska marka produkująca ekskluzywne dodatki do eleganckiej odzieży. Nasze produkty kierujemy do osób ceniących najwyższą jakość i artystyczne wzornictwo, które chcą wyrażać się poprzez sztukę, a także podkreślać swoje upodobanie do kultury.

Dodatkowe informacje

Kolor

Czerwień

Materiał

Jedwab

Rozmiar

40cm x 40cm

Opinie

Ten produkt nie ma jeszcze recenzji.

Tylko zalogowani użytkownicy, którzy kupili produkt, mogą zostawić recenzję.

Back to top
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Color
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom fields
Compare